Büşra Savdı (Klinik Psikolog)

Büşra Savdı (Klinik Psikolog)

Mail: busra@breakingnews.com.tr

Uyumama sorunu: insomnia?

Uykusuzluk olarak da bilinen insomnia, uykuya dalmayı ve uykuda kalmayı zor kılan veya çok erken şekilde uyanıp uykuya tekrardan dönememeye sebebiyet veren bi uyku bozukluğudur.Uykusuzluk hastalığı olan insanlar, uyandıklarında kendilerini yorgun hissederler. Uykusuzluk bireyin yalnızca enerji düzeyini ve ruhsal durumunu değil, aynı zamanda sağlığını ve hayat kalitesini de düşürebilir.
Belirtileri;
-Geceleri uykuya dalmakta zorluk
-Gece uykusundan sonra dinlenmiş hissetmemek 
-Gündüz hissedilen yorgunluk veya uyku hali
-Artan hatalar ve kazalar yaşamak
-Sinirlilik, depresyon veya anksiyete 
-Gece uyanmak
Çözümü;
     Uykusuzluğu gidermek amacıyla yapılması gereken ilk eylem, uyku düzenini yeniden sağlamaktır.
     Yatarken sakinleştirici müzikler dinlemek uykuya geçiş süresini kısaltabilmektedir.
     Uykusuzluğa neden olup olmadığını tespit etmek için varsa düzenli alınan ilaçlar kontrol edilmelidir.
     Uyumadan önce teknolojik aletlerden uzak durmak çok önemlidir. Özellikle cep telefonu, bilgisayar ve telefonun dikkat dağıtıcı bir etkiye sahip olması ve bu cihazların yaydığı mavi ışık, bireyde uykunun kaçmasına sebep olmaktadır.
    Tüm tıbbi tedavilere rağmen sorun devam ediyor ya da uykusuzluk sürekli bir duruma geldiyse, uzman psikolog veya psikiyatriden yardım almak gerekmektedir. 

Birçok kişi, yaşamının belli bir döneminde günler ya da haftalar boyu süren akut(kısa süreli) uykusuzluk yaşayabilir. Böyle vakalar çoğunlukla stres ya da  travmatik bir olayın neticesinde gözlenmektedir. Fakat bazı kişiler bir ay ya da daha uzun süren kronik(uzun süreli) uykusuzluk yaşamaktadır. Bu durumda ise uykusuzluğun kendisi ana sorun olabilir.

Yorum Yazın